Interview met Izhar Elias

Op 29 juni speelt de Nederlandse gitarist Izhar Elias samen met het SGEN in het Paushuize in Utrecht. Hij vertelde ons wat over de context van het Concerto op. 30 van Giuliani, dat we samen met hem gaan spelen. 

Izhar Elias
Foto: Merlijn Doomernik

Izhar Elias (Amsterdam, 1977) is een van de meest veelzijdige gitaristen van dit moment. Zijn poëtische stijl en grensverleggende programmering is gefundeerd op uitgebreide verdieping in de historische uitvoeringspraktijk (barok en vroeg 19e eeuw), de kamermuziek en de hedendaagse muziek gecombineerd met multimedia. Izhar gaf tal van concerten in Europa, Rusland, Zuid-Oost Azië, Australië en de VS. In 2011 ontving hij de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs, de hoogste staatsonderscheiding die aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek, kan worden uitgereikt. Als solist werkte hij met orkesten als het Residentie Orkest, Radio Philharmonisch Orkest, Nederlands Kamerorkest, het Orkest van het Oosten en Het Gelders Orkest. Onlangs bracht Izhar zijn elfde album uit: “La Guitarre Royalle”, met werken voor solo-barokgitaar.

Net een Italiaanse opera

In het Paushuize zal Izhar samen met het SGEN het tweede deel van het Concerto op. 30 van de 19e-eeuwse componist Mauro Giuliani spelen. Izhar zal voor dit stuk niet op een ‘gewone’ klassieke gitaar spelen: ‘Ik heb me gespecialiseerd in oude muziek, en dus ook in deze prachtige vroeg-19e eeuwse bloeiperiode van de gitaar. Wat ik zo prachtig aan deze stijl vind, is dat het heel dicht bij de zang staat, en dan specifiek de Italiaanse opera. Het tweede deel van Giuliani’s gitaarconcert is als een mooie romantische opera aria, met hele vrije gezongen lijnen, en dramatische wendingen. Ik zal op een kopie van een vroeg 19e eeuwse Weense gitaar spelen’.

Het Concerto op. 30, uit 1808, was het eerste stuk dat Giuliani schreef voor gitaar en orkest. Volgens Izhar was de combinatie van gitaar en orkest in die tijd uniek: ‘Het is een fascinerend werk. Mauro Giuliani liet hiermee horen dat de gitaar zich echt kon meten met andere solo-instrumenten. Giuliani woonde in de tijd dat hij dit concerto componeerde in Wenen. Het was in het begin van de 19e eeuw in Wenen nog nooit eerder vertoond dat zo’n intiem instrument, dat steeds populairder werd, tegen een heel orkest kon opboksen. Wij gaan in juni het tweede deel spelen en brengen het eigenlijk weer terug naar een wat intiemere setting. Daardoor kunnen we extra veel mooie details laten horen.’

Meer informatie over Izhar en zijn werk kun je vinden op zijn website: www.izharelias.com.

29 juni: Izhar Elias met het Studenten Gitaar Ensemble. Paushuize, Kromme Nieuwegracht 49, Utrecht.